Prečo EÚ fondy v našom AGRO sektore fungovať nemôžu

Autor: Martin Ondráš | 22.3.2018 o 9:00 | (upravené 22.3.2018 o 21:21) Karma článku: 2,99 | Prečítané:  930x

V tomto článku skúsim vysvetliť prečo je model dotácií, ktorý je nastavený Slovenskom pre Slovensko, nemôže nikdy fungovať 

Pre úplný začiatok musím uviesť pár suchých definícií aby som to následne mohol poriadne rozpracovať

Fondy Európskej únie alebo tzv. eurofondy predstavujú prostriedky, ktoré sú určené pre štáty na rozvoj v oblastiach, v ktorých štáty samotné nemôžu dosiahnuť výkonnosť potrebnú na dobehnutie vyspelejších štátov. Fondy slúžia predovšetkým na zabezpečenie zvýšenia výkonnosti krajiny v rôznych oblastiach, udržateľného rastu ekonomiky, životnej úrovne obyvateľstva a na znižovanie regionálnych rozdielov. 

Rozvoj produkčne výkonného pôdohospodárstva, zabezpečujúceho hospodárne využívanie poľnohospodárskeho pôdneho fondu krajiny, dostatočnú produkčnú schopnosť poľnohospodárstva Slovenskej republiky v základných potravinách, potravinovú bezpečnosť a dostupnosť pre obyvateľstvo, ako aj zabezpečenie trvalo udržateľného obhospodarovania lesov je nosným štátnym záujmom.

Takže máme nastavený pojem čo sú EÚ fondy, akú máme stratégiu pre Agro sektor a doplním to o oficiálne programové vyhlásenie vlády v oblasti priorít v Agro sektore.

Zvýšenie produkčnej výkonnosti v nosných poľnohospodárskych komoditách na úroveň 80% súčasnej spotreby obyvateľstva na Slovensku, zabezpečenie trvalo udržateľného obhospodarovania lesov; a rozvoj vidieka a zlepšovanie životných podmienok a zamestnanosti vidieckeho obyvateľstva, predovšetkým prostredníctvom podpory sektorov, ktoré sú potenciálnymi zdrojmi zamestnanosti.

Ešte aj tomuto by som rozumel, ale pozrime sa bližšie na navrhované investície a delenie dotácií podľa návrhu MPaRV pre roky 2014-2020

  • Životaschopná výroba potravín;
  • Udržateľné hospodárenie s prírodnými zdrojmi a opatrenia proti zmene klímy;
  • Vyvážený územný rozvoj.

Od roku 2014 sa plánuje, v zmysle návrhu Spoločnej poľnohospodárskej politiky na roky 2014 – 2020, režim jednotnej platby a režim jednotnej platby na plochu (SAPS) nahradiť režimom základnej platby, ktorý bude jednotný v celej EÚ. Celkový rozpočet EÚ by predstavoval 435,6 mld. EUR.

Skúsim byť čo najmenej zložitý, vopred sa ospravedlňujem ak budem z toho dôvodu trošku opisnejší.

Máme tu dva zásadné problémy:

Prvý - viď definíciu čo sú EÚ fondy a načo sa majú použiť. Ak sa totiž odsúhlasilo (vrátane Slovenska) že sa začne používať režim, ktorý bude jednotný v celej EÚ, popierame princíp EÚ fondov, ktoré sú určené pre štáty na rozvoj v oblastiach, v ktorých štáty samotné nemôžu dosiahnuť výkonnosť potrebnú na dobehnutie vyspelejších štátov.

To je totiž to isté, ako keby ste dotáciu poskytovali ako napríklad BMW a všetkým obrovským výrobcom v rámci EÚ a začínajúcej automobilke napríklad u nás, ale pozor, rovnako a v prepočte napríklad na m2 výrobných hál. Touto dotáciou malá automobilka nikdy BMW ani nikoho iného nedobehne, naopak všetci budú dotácie poberať podľa jednotného kľúča napríklad na m2 výrobnej haly, čiže sa vo finále ekonomický rozdiel medzi týmito dvoma subjektami ešte rapídne zvýši v prospech veľkých a ekonomicky stabilných a silných.

Druhý - absolútny rozpor medzi stratégiou vlády v oblasti agro sektoru a návrhom na investície z EÚ fondov kde "Zvýšenie produkčnej výkonnosti" sa zmenilo na "Životaschopnú výrobu potravín", "Trvalo udržateľné obhospodarovanie lesov" sa zmenilo na 70% "Udržateľné hospodárenie s prírodnými zdrojmi" a 30% "Prínos pre klímu a životné prostredie" a nakoniec najdôležitejší bod programovej stratégie "Podpory sektorov, ktoré sú potenciálnymi zdrojmi zamestnanosti" sa zázrakom zmenilo na "Vyvážený územný rozvoj"

Preložené do Slovenčiny sa dotácie presunú do "Existujúcich" podnikov na podporu ich životaschopnosti (čo môže aj znamenať finančné injekcie z dôvodu neschopného riadenia a zlých manažérskych schopností), naše lesy sa zázračne premenovali na kompletné prírodné zdroje a to len 70% z vyčlenených prostriedkov, ostatných 30% bude použitých na nemerateľné investície do aktivít ktoré možno niekedy v budúcnosti budú, ak podnik bude fungovať a existovať, asi znamenať prínos pre svetovú klímu no a najkrajšia je zmena podpory "Tvorby pracovných miesť" na udržateľný územný rozvoj, čo o.i. môže znamenať aj zmenu ornej pôdy na stavebnú, následnú rekultiváciu trvalých trávnych porastov na ornú pôdu aj keď so zníženou bonitou a podobne.

Mám za to, že vyššie uvedené jasne vysvetľuje absolútnu nefunkčnosť našej AGRO stratégie a konečne dáva zmysel vete, ktorú považujem za najsmutnejšiu vetu čo som kedy čítal v materiáloch Agro rezortu, citujem "Tým pádom, aj keď je možné konštatovať, že financovanie poľnohospodárskych podnikov v SR prešlo za posledných desať rokov podstatnými zmenami, tieto zmeny nemali takmer žiadny vplyv na zlepšenie ekonomickej situácie u cca 90 % poľnohospodárskych subjektov" a tiež je smutný fakt ako a kde sa peniaze použili keď je preukázané, že od vstupu SR do EÚ sa zvýšil objem úverov v odvetví takmer dvojnásobne, výhody z priaznivého vývoja mali hlavne väčšie a kapitálovo silnejšie poľnohospodárske podniky. U menších podnikov pretrvávajú problémy so získavaním zdrojov na rozvoj, lacnejšie a prístupnejšie finančné zdroje a lepšie podmienky na podnikanie po vstupe do EÚ sa prejavili na raste dlhodobého hmotného majetku poľnohospodárskych podnikov, dlhodobý hmotný majetok rástol takmer výlučne v zložke budov a ostatných fixných aktív mimo pôdy.

Takže žiaden zázrak sa v AGRO sektore jednoducho konať nebude, nie je na to ani čas, ani chuť, ani nápad, ale existuje skoro geniálny nápad ako premenovať priority programového vyhlásenia vlády SR do roku 2020 v návrhu na reálne investície, kde budú použité miliardy z EÚ fondov, toto je ukážkový príklad toho, ako naozaj tento sektor v skutočnosti funguje !

To isté je aj napríklad projekt "Zelenej nafty" ktorý je inak úžasný, ale nepoužiteľný pre 90% subjektov, lebo nemajú vlastné traktory a nebude mať žiadny vplyv na ich ekonomické výsledky. No my to síce vieme a vie to aj pani ministerka, ale určite bude prínosom pre tú MAJORITU = 10% subjektov v poľnohospodárstve, ktorá bola, je a vždy bude správne podporovaná. Len potom nerozumiem, prečo to voláme "Koncepcia rozvoja poľnohospodárstva" a nie "Podpora životaschopnosti pre cielene vybraté subjekty v poľnohospodárstve"

Keby bola v našom právnom poriadku zavedená trestne právna zodpovednosť za konanie so zverenými zdrojmi a je jedno či vlastné alebo EÚ, určite by minimálne orgán činný v trestnom konaní položil aspoň tieto otázky :

Ak ste začali vládne obdobie s produkčnou výkonnosťou poľnohospodárstva XY, aká je produkčná výkonnosť po skončení 4 ročného obdobia ?

Ak ste vyťažili napríklad 100 tis ha lesov, koľko ha ste reprodukčne a preukázateľne obnovili ?

Ak ste na začiatku funkčného obdobia mali zamestnaných v poľnohospodárstve cca 49 tis ľudí, koľko ich tam máte po skončení 4 ročného obdobia ?

No a keď sa reálne pozriete na vývoj týchto ukazateľov od roku 2002 a pochopíte, že všetky ukazatele sú každý rok negatívne, vznikne jediná otázka, načo a kde sa preinvestovalo 500 mil Eur  ?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Ako sa z mafiánov stávajú ctihodní občania

Mafiánom pomáhajú kontakty s políciou.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Všetko zadarmo, Fico sa vrátil

Šéf Smeru je späť, skúša starú formu.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Súd podľa Fica

Fico svoj návrh nemyslí celkom vážne.


Už ste čítali?