reklama

Drastické zdraženie základných potravín ? ... samozrejme

Farmári si obehli ako ministerku, tak generálneho prokurátora, potom premiéra a nakoniec prezidenta. Nič nepomohlo, stále dookola to isté. Tak sa na to skúsme pozrieť bližšie

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Liek vraj na všetko - geniálny zákon

Posledné týždne má MPaRV, na čele s ministerkou Matečnou, generálnu odpoveď na všetky problémy. Chytáme zákon o neprimeraných obchodných podmienkach a tým vyriešime problémy. Vyzerá to dobre, jeden by aj uveril, ale iba do sekundy kým si prečíta text zákona a opäť si zopakuje otázky farmárov a prvo výrobcov. Textom zákona Vás nejdem nudiť, už som ho opísal v inom mojom blogu (odkaz dole), dnes skúsim vysvetliť prečo to je celé úplne mimo realitu a ako to bude mať dopad na rapídne zdraženie potravín.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zákon obmedzuje zmluvné slobody medzi dodávateľom a odberateľom potravín. V celej dôvodovej správe MPaRV sú spomínaní iba obchodníci, ktorí vraj majú obrovské marže a vraj zneužívajú svoje postavenie a tým vraj likvidujú agro sektor. Tu začína rozprávka ktorá je na 21 storočie už ale trošku stará a neaktuálna ale vo finále povedie k rapídnemu zdraženiu základných potravín.

Ako to skutočne funguje sa veľmi zjednodušene pokúsim vysvetliť na komodite PEČIVO

  • FARMÁR - obhospodaruje pôdu, predpokladám že dopestuje potravinársku pšenicu

  • predá ju spoločnostiam ktoré vykupujú AGRO komodity, volajme ich AGRONÁKUP

  • Agronákup musí základnú surovinu usušiť, očistiť a skladovať a postupne ju predáva MLYNOM

  • Mlyn pšenicu zomelie a buď priamo balí do maloobchodných balení (1kg) a veľkoobchodných balení a dodáva PEKÁROVI alebo dodá do BALIARNÍ, ktoré ju zabalia

  • Pekár upečie pečivo a dodáva ho do OBCHODU

  • Obchod pečivo predáva SPOTREBITEĽOVI

Takže malá rekapitulácia FARMÁR ---- AGRONÁKUP --- MLYN (BALIAREŇ) --- PEKÁREŇ --- OBCHOD --- ZÁKAZNÍK

Farmárová ekonomika nemá s obchodníkom nič spoločné a obchod nemá ako škodiť ale ani pomáhať ekonomike farmára.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu začína úplne nezmyselné tvrdenie MPaRV , že práve tento zákon bude mať zásadný dopad na farmárov, NEBUDE

Zákon z dielne ministerky Matečnej upravuje zmluvné vzťahy medzi PEKÁROM a OBCHODOM a zásadným spôsobom zasahuje do zmluvných slobôd, ale iba v koncovke celej cesty z poľa na stôl zákazníka a bude jednoznačne znamenať zdraženie potravín, ale tieto peniaze sa cestou späť rozpustia a k farmárovi sa nikdy nedostanú a zaplatiť ich budú musieť koneční spotrebitelia, teda mi všetci.

Na ekonomiku FARMÁRA majú, opäť veľmi zjednodušene a nekompletne, vplyv :

Náklady na nákup osiva, náklady na chemické ošetrenie pôdy, náklady na strojné operácie (vrátane nákladov na pohonné hmoty, leasingy, opravy a odpisy strojov), náklady na mzdy, náklady na zber a transport.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výnosy z predaja rastlinnej výroby + cielene nastavené priame a nepriame platby a dotácie

Rozdiel medzi výnosom a nákladom je ekonomický výsledok farmára a o tom je tu reč. V celom vzorci nikde nevidím obchod. Čo ale vidím, ustanovenie zákona ktoré upravuje zákaz odobratia potraviny odberateľom od dodávateľa za nižšiu kúpnu cenu ako sú oprávnené náklady vynaložené na jej výrobu.

Fiktívny príklad :

V jednom malom peknom Slovenskom meste existujú dvaja ROVNAKO VEĽKÍ pekári

Pekár číslo 1 investuje do svojej pekárne, má nové technológie, vysoké úverové zaťaženie, investoval do nového vozového parku a platí slušné mzdy pre svojich zamestnancov

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pekár číslo 2 používa staré stroje, neinvestuje, nemá úverové zaťaženie, má len vysoké náklady na energie a opravy zariadení, platí priemerné mzdy a používa staré vozidlá.

Obaja do výrobnej ceny jedného rožku zahrnú iba OPRÁVNENÉ náklady (ktoré sa len tak na okraj, nedajú žiadnym legálnym spôsobom zo strany obchodníka skontrolovať) a to : suroviny, energie, mzdy, odpisy strojov a zariadení,náklady na prepravu+ primeraný zisk

Cena číslo 1 - napr. 20 Eurocentov/rožok

Cena číslo 2 - napr. 10 Eurocentov/rožok

Scenár č.1

Obchodník, ktorý nedokáže bez fyzickej kontroly (ktorú zákon zakazuje) posúdiť primeranosť jednotlivých cien, moc na výber nemá.

1. bude požadovať dodržanie jednotnej ceny, nakoľko nebude vedieť ani rozlíšiť rožky od dvoch dodávateľov v ponuke a hlavne nedokáže vysvetliť konečnému spotrebiteľovi, čiže zákazníkovi, prečo má 2 typy rožkov a rozdiel ceny je 100% 

2. uzatvorí zmluvu s lacnejším dodávateľom (nič iné totiž nedokáže posúdiť, nakoľko mu to zákon zakazuje). Týmto pádom géniovia z MPaRV zabezpečili postupnú likvidáciu Pekárov typu 1 v mojom príklade.

Realita a aplikačná prax je bohužiaľ taká, že nakoniec zatvoria prevádzky obaja pekári. Prvý, pre nedostatok zákaziek, pričom urobil maximum pre modernizáciu a zlepšenie výrobkov, ale nakoľko nemohol predávať jeden výrobok pod oprávnené náklady, zisk by si vyrovnal na iných výrobkoch, zatvoril a Druhý pre nadlimitné množstvo výroby, na stále pokazených strojoch a autách, to nakoniec tiež vzdá. 

Scenár č.2

Všetci dodržia tento geniálny zákon a koncové ceny potravín poletia raketovo hore.

Iný scenár reálne neexistuje a ak áno, bude len v úrovni čistej utópie a fikcie ako posledne všetko, čo prišlo z dielne tohto geniálneho zákonodarcu.

Keby autor tohto "zákona", ktorý musí vyriešiť všetky problémy v Agro sektore, viac venoval času na rozbor a prípravu, možno by pochopil ako to v skutočnosti funguje. Ak by totiž pochopil ako to funguje, nemohol by tvrdiť to, čo stále tvrdí. Zákon ale nie je to najhoršie, príde nová vláda a zákon zruší alebo zmení, to nie je problém, problém je, že presne tento absolútne neinformovaný subjekt, prežívajúci niekde v kancelárii v Bratislave, má byť autorom STRATÉGIE, ktorá by mala nastaviť strategické ciele pre celý Agro sektor do roku 2030, boh ochraňuj Slovensko.

Takže skúsim zdarma malú radu ktorá možno otvorí oči autorovi zákona:

Farmár je priamo závislý :

  • od nákladov na pôdu ktorú buď vlastní, alebo má v prenájme

  • od subjektov ktoré farmárovi dodávajú osivá a sadenice pre rastlinnú výrobu

  • od subjektov ktoré farmárovi dodávajú CHEMIKÁLIE pre ošetrenie rastlín a pôdy

  • od subjektov ktoré vykupujú agro komodity rastlinnej výroby a ktoré určujú výkupne ceny týchto komodít

  • od bánk a ich úrokových sadzieb nakoľko investície do budov, strojov a zariadení realizuje ako dlhodobé investície a nedokáže ich splatiť jednorázovo z rozdielu výnosov a nákladov.

  • štátnej podpory a priamym a nepriamym platbám a zvýhodneniam, ktoré sú (v našom prípade by mali byť ale nie sú) garantované štátom

  • a samozrejme od mzdových a odvodových zaťaženiach

ale môžete mi veriť, že farmár určite nie je priamo závislý od akéhokoľvek obchodníka a akékoľvek počínanie si obchodníka vo veci zmluvných vzťahov, nemá žiaden dopad na ekonomiku farmára.

Zaradíme spiatočku a ideme od zákazníka k farmárovi

Obchodník nakúpi rožok za 20 centov + zisk + dph a máme 25 centov konečnú cenu na pulte pre zákazníka. Ten istý obchodník odpočíta svoje náklady a zaplatí pekárovi 20 centov a ten odpočíta svoje náklady a zaplatí úplne rovnakú cenu za múku, ako doposiaľ platil, dodávateľovi, čiže mlynom. Mlyn odpočíta svoje výrobné náklady a zaplatí tú istú cenu za obilie Agronákupu, ten si odpočíta svoje náklady a zaplatí za surovú pšenicu farmárovi a chudák farmár je tam kde bol doteraz !

Farmár totiž môže existovať iba tak, že rozdiel medzi skutočnými nákladmi na výrobu pšenice a jej cenou, ktorú inak značne ovplyvňuje otvorený EÚ trh, doplatí PRIAMO farmárovi riadna a funkčná dotačná schéma a to by už mohlo byť známe a zrejmé aj autorovi tohto geniálneho právneho nezmyslu.

Takže po drobnej rekapitulácii ostávajú tieto otázky :

  1. Je cielené zdraženie potravín súčasťou vládnej stratégie, len sa o nej nehovorí ?

  2. Bude sa následne riešiť zvýšenie cien, samozrejme tesne pred voľbami, opäť zmenou DPH na základné potraviny ?

  3. Koho vlastne ochraňuje pripravovaný zákon ?

  4. Aký priamy dopad má tento zákon na fungovanie AGRO sektora ktorý riadite ?

​Odpovedí sa samozrejme nedočkám, ale otázky stoja za vážne zamyslenie sa .....

Martin Ondráš

Martin Ondráš

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  164
  •  | 
  • Páči sa:  320x

Viac ako 20 rokov sa aktívne venujem potravinovej bezpečnosti, kvalite potravín a potravinovému právu. Nie len na úrovni SR, ale aj v rámci krajín V4. Som presvedčený, že spotrebiteľ má byť informovaný a nie klamaný. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu