Prečo stúpla cena pečiva - skutočná pravda

Autor: Martin Ondráš | 3.1.2019 o 9:30 | (upravené 4.1.2019 o 13:10) Karma článku: 10,01 | Prečítané:  9194x

Dnes Vám skúsim vysvetliť, kto je za zdražením cien pečiva. Ako dať do súvislostí sled udalostí a  informácie. Predpokladám, že to moc zložité nebude.

  • Slovenský spotrebiteľ si za slovenskú potravinu jednoducho rád priplatí. 

Tento bonmot vymyslela ministerka Matečná (SNS) a rada ho používa vo všetkých svojich mediálnych vystúpeniach. Je to síce hlúposť, ale dobre a národne to znie. Možno to tak volič SNS v skutočnosti nemyslí, ale tím odborníkov na všetko lepšie vie, čo Slovák chce a čo nie. 

  • Mediálna vojna okolo mimoriadnej dane spustila lavínu

Skúste si spomenúť. Ak si to už nepamätáte, prinášam malú rekapituláciu. Niekedy v júni 2018. Predseda SNS vyhlásil, že zavedie mimoriadne zdanenie reťazcov. Nasledovalo zdesenie obchodníkov a dotazy na Matečnú. Tá sa dušovala, že o ničom nevie a vraj to nebude tak horúce. Oceňovala obchodníkov za narastajúci trend v podiele Slovenských produktov v obchodnom sortimente, rozdávala úsmevy, fotila sa a chválila reťazce. Potom sa z toho alebo vyspala, alebo prestala hrať s reťazcami divadlo. Legislatívny odbor jej ministerstva pripravil pre 5 amatérov z SNS textové znenie návrhu zákona. Vzniesla sa vlna kritiky. Ako to ustáť ? Jednoducho. SNS potrebovala nejakú (akúkoľvek) stavovskú organizáciu, ktorá sa dala predstaviť ako "hovorca" potravinárov a podporí SNS.

  • Vyhrala SPPK

Vyjadrenia prezidenta Macha zneli skutočne ohnivo. Pre mnoho neznalých to znelo ako balzám na uši a ako tak to zdôvodňovalo aktivity SNS. SPPK bola a vždy bude dobrý mediálny kamarát. Možno preto, lebo na svoju činnosť berie dotácie priamo z ministerstva Matečnej, možno pre nadštandardný priateľský stav s najsilnejším mužom potravinového priemyslu SR, aktuálne vyšetrovaným pre rozsiahle korupčné a dotačné kauzy v ČR. Prišla očakávaná rétorika SNS o vykorisťovaní dodávateľov a nutnému zásahu zo strany vlády. Uznávam, propaganda bravúrne zvládnutá. Chcelo to podporu niekoho ďalšieho. SNS strácala v diskusii , kde obhajuje odvod, pôdu pod nohami, absenciu zdravého rozumu netreba ani komentovať.

  • Zrazu ako bájny Fénix z popola vystúpia pekári.

Vyhlásia, že sú už tak vykorisťovaní, že "zahraničným obchodným reťazcom" nezabezpečia dodávku pečiva počas Vianočných sviatkov. Toto vyhlási niekto 2 mesiace pred Vianocami. No opäť jasný dôvod, prečo kapitán skutočne nepatrí do generálneho štábu, ktorý riadi stratégiu. Ak by to totiž bola pravda, ani jeden pekár by to neroztruboval cez médiá 2 mesiace vopred. Všetci vedia, že za 2 mesiace sa každý jeden veľký obchodník zmluvne pripraví na možné výpadky v sortimente. Pekár stratí akúkoľvek vyjednávaciu silu. Pre neodborníkov a širokú verejnosť treba ozrejmiť vlastníka majority veľkých priemyselných pekární na Slovensku. Vlastní ich ten istý najsilnejší muž potravinového priemyslu SR, aktuálne jediný Slovák, ktorý riadi ČR. Na vystúpení pekárov boli 2 zásadné momenty. Prvý, kde rozdelili obchodníkov na dobrých (tých ktorý podpísali memorandum) a zlých (tých ktorých k podpisu ani nepozvali) a druhý bol absolútne neštandardne zvolený spôsob.

  • Memorandum

Ak by si ktokoľvek z Vás dal námahu a prečítal si memorandum uzatvorené medzi pekármi a členmi Zväzu Obchodu a Cestovného Ruchu (ZOaCR), čiže medzi pekármi a Coop Jednota + "slovenské siete", prišiel by s otázkou, či vôbec niekto zo signatárov pochopil slovo "memorandum". Dovolím si malú odbočku. Memorandum - z latinčiny znamená "to čo si treba pamätať" a je to písomné zachytenie nejakého stavu veci a v diplomacii znamená významné, ale právne nezáväzné stanoviská signatárov. Memorandum uzatvorené medzi pekármi a ZOaCR zhrnulo, že sa budú dodržiavať zákony SR, hlavne v oblasti férových obchodných praktík a zaviedlo termín mediačného riešenia prípadných sporov na úrovni signatárov. Toto v preklade znamená, že ak aj niektorá strana poruší text memoranda/zákonov SR, bude sa porušenie riešiť "vnútri" a nie riadnym konaním. Absolútna naivita a dehonestácia memoranda ako takého. Dodržiavať zákony SR je povinnosť, nie vyjadrenie vôle. Potom by sme mohli podpísať aj memorandum o tom, že budeme dodržiavať napríklad zákon o cestnej premávke a ak sa niekto z nás dozvie, že niekto z našej skupiny signatárov jazdí pod vplyvom alkoholu, nenahlásime ho, sami ho pokarháme. Toto je dôvod prečo sa pečivo malo prestať dodávať do zahraničných sietí ? Ak áno, klobúk dole pred stratégmi.

  • Spôsob a čas

Ak ste utláčaný jedinec (čo pekár určite nie je), máte 3 základné možnosti : 

Prvá - slušne vyjednávať a trvať na svojich oprávnených nákladoch a primeranom zisku. Ak však Vaše ceny výrazne prekročia konkurenciu, veľa úspechu očakávať nemôžete. Nebudete dodávať za ceny, ktoré nedokážete ponúknuť. Ak ste zástanca malej matematiky, tak nedodávam = 0 Eur zisku ale aj straty. Ak dodávam za ceny nižšie ako mám výrobnú = čistá strata. Čiže nedodávať znamená pre dodávateľa ekonomicky prijateľnejšie riešenie a dodávať znamená vedomú stratu.

Druhá - obrátiť sa na orgány štátneho dozoru a preukázať, že Vás ako dodávateľa Váš odberateľ núti do niečoho, čo je pre Vás likvidačné a je v priamom rozpore so zákonom. Stačilo by doniesť zmluvu, ktorá by Vás ako dodávateľa do tohto režimu tlačila. Ona ministerka Matečná by už určite mediálne zatočila s hocikým, keby mala v ruke takéto podanie, no nemá....

Tretia - zmeniť nevýhodu na výhodu a otočiť tlak. Ak by som bol ja predstaviteľ majority výrobcov pečiva, som ticho a 22.12.2018 by som členom vedenia najväčších reťazcov oznámil, že s okamžitou platnosťou nedokážem z ekonomických dôvodov plniť objednávky. Do troch hodín by sa sedelo za rokovacím stolom. Dovtedy, kým by som nemal v ruke nové podmienky. Pre úspech tohto kroku by som však musel vedieť preukázať nátlak a unfair prácu reťazcov. Inak by som dosiahol len krátky úspech a nasledovalo by zrušenie zmlúv do 2-3 mesiacov.

Takže, ak si zhrniete vyššie uvedené, pochopíte, že krik pekárov bol cielený bod propagandy a ak poznáte národniarsky spôsob riešenia problémov, neprekvapuje. Ruka ruku myje. Možno aj preto majú iba pekári v novom zákone splatnosť faktúr najnižšiu v histórii = 15 dní od dodania potraviny do reťazca. Možno by bola na mieste otázka, akú splatnosť majú dodávatelia surovín do týchto pekární. Zhrnuté a spočítané.  Matečná a celá hrdá a slušná a hlavne odborná SNS zabezpečila prísun cash flow pre chudáka  pána veľkopodnikateľa. Na svoje podnikanie používa teraz nie svoje zdroje, ale peniaze svojich odberateľov. Je to totiž najlacnejší úver - bez úrokov. On má splatnosť 15 dní, ale jeho dodávatelia od 30 do 90. Toto je eldorádo, pán Danko.

  • SNS dá hlavu za to, že ceny potravín neporastú

Braňo Závodský má na rádiu Expres fantastickú reláciu. Keď tam generálny riaditeľ sekcie potravín ministerky Matečnej prezentoval tie svoje hlúposti o maržiach obchodníkov, niekoľko krát zopakoval, že ceny potravín po 1.1.2019 neporastú. Dá na to svoju hlavu. Keď som to počúval, skoro mi zabehlo. Viete ono tvrdiť hlúposť, to chce len hlupáka. Obhajovať hlúposť, to už chce hlupáka s postavením, alebo je to vedomé a potom to je umenie. Ale tak slepo uveriť hlúposti, že do hry dám svoju hlavu ?

Pečivo zdraželo od 1.1. vo vybratých obchodoch a zdražovanie pomaly prejde celým segmentom a všetkými reťazcami. Stačí totiž jeden, ostatní dorovnajú. A to je len začiatok. Porastú ceny a nie len o 2,5%.  Začne to pečivom, nasledovať bude hydina. Prečo ? Kto je najväčším vlastníkom hydinární na Slovensku ? ... Začal by som sa o tie hlavy báť.....

  • SNS spustila lavínu a už ju nedokáže zastaviť

Opäť nepremyslene a nedomyslene. Čiže po národniarsky. Pekári a hydinári = veľkopodnikateľ a český premiér v jednej osobe teraz zdvihne cenu. Môže. Prečo ? Lebo mu cestu pripravila Dankova hlúpa stratégia. Obchodník sa neozve, mediálne ho SNS zlynčuje a bude tvrdiť, že zneužíva odvod na zvýšenie zisku. SNS sa neozve, musela by obetovať pár múdrych hláv a to si nemôže dovoliť. Ostal by tam len Danko, Hrnko, Matečná a 5 predkladateľov zákona. A uznajte, čo s týmto materiálom ? No možno na tú povinnú vojenčinu ... Ak to aj niekto vytiahne na svetlo božie, vždy to mediálne odnesie obchodník. Do toho vchádza chabá spolupráca a skoro žiadna koordinácia vystúpení obchodníkov cez ZOaCR a SAMO. Nemá to riešenie. Teda má, ale jediné. Zvýšia sa ceny, potichu a pomaly.....hrdo, odborne a slušne.

Otázka znie, či to bola ozaj hlúpa stratégia, alebo od začiatku cieľ a úmysel....

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Európske jadro či konšpirácia z Aachenu? Prečo sa Francúzi a Nemci zblížili

Merkelová vidí ďalší krok k európskej armáde.

Dobré ráno

Dobré ráno: Chcel vypovedať, Kosík záhadne zmizol

Bol svedkom pri zavlečení Kováča do cudziny.

Stĺpček Petra Schutza

Čo môže byť za únosom Kosíka

Vidieť súvislosť s jeho svedectvom proti Lexovi je dosť zložité.


Už ste čítali?