Danková vojna proti reťazcom už vážne ohrozuje aj zdravie spotrebiteľa

Autor: Martin Ondráš | 11.2.2019 o 9:00 | Karma článku: 4,02 | Prečítané:  1557x

Dnes Vám vysvetlím na aktuálnej kauze Poľského mäsa, čo vlastne hrdá, odborná a slušná skupina A. Danka schválila v NR SR. Prejde Vás chuť nakupovať potraviny všeobecne, nie len tie Slovenské.

Poslanci NR SR schválili nový zákon, ktorý prekonáva všetko, čo doteraz negatívne zasahovalo do podnikania s potravinami. Dnes už máme zodpovedanú otázku, či vedie A. Danko svoju armádu proti reťazcom, alebo nie. Do vojny vytiahli najťažšie kalibre, hlúposť, neodbornosť, neznalosť.

Nemá zmysel prezentovať právne analýzy, tie sú voči Dr. Dankovi a jeho parte absolútne neúčinné. Dnes Vám skúsim na pár príkladoch vysvetliť, ako sa podarilo cieleným zásahom do zákona úplne paralizovať celý doteraz, ako tak fungujúci systém.

Iste si pamätáte ako sa riešila posledná kauza Poľského mäsa. Jednoznačná zodpovednosť bola štátnym aparátom jednoducho prenesená na distribútorov, jedálne, obchodníkov. Prosím uvedomte si, že pre každého z menovaných mu to mäso dodal nejaký dodávateľ. Aj ten sporný bitúnok pre niekoho predstavoval dodávateľa. A teraz presné znenie nového zákona, podľa ktorého sa ZAKAZUJE "vykonanie prehliadok priestorov dodávateľa odberateľom alebo vykonanie rozborov a skúšok potraviny dodávateľa odberateľom; to neplatí, ak odberateľ na vlastné náklady vykonáva prehliadky priestorov dodávateľa alebo rozbory a skúšky potraviny dodávateľa v primeranom rozsahu a pri vykonaní prehliadok priestorov aj so súhlasom dodávateľa"

Ak Vám to príde zložité, znamená to, že sa ZAKAZUJE akékoľvek vykonávanie kontrol priestorov dodávateľa a zakazuje sa aj vykonávanie testovania potravín, to síce neplatí ak to vykoná obchodník na vlastné náklady ale pozor v primeranom rozsahu a aj so súhlasom dodávateľa. Primerané testovanie určí kto ? Dodávateľ, čiže Poľský bitúnok Vám bude musieť odsúhlasiť nie len že si ho môžete skontrolovať a kedy, ale Vám určí aj prípadný rozsah a typ testov. Ak si pripočítate ako zaspal a nereagoval náš štátny aparát, otvorene tvrdím, že život a zdravie spotrebiteľa sú, po prijatí tohto zákona, v priamom ohrození a už nikto de iure ale ani de facto negarantuje bezpečnosť potravín.

Ale ono nám to nestačí, je tam ďalšie ustanovenie a tu si dovolím opäť citovať ZAKAZUJE SA "uprednostnenie výsledkov iných kontrol kvality a bezpečnosti potravín, výživových údajov a ostatných povinných informácií o potravinách pred výsledkami kontrol vykonávaných orgánmi štátnej správy podľa osobitného predpisu". Stále nerozumiete, nuž preložím. Ak prídete na niečo, čo bude v rozpore s potravinovým právom, čiže sa Vám asi nebude páčiť, že sa porážajú choré a staré zvieratá, ale POĽSKÁ autorita (orgán štátnej správy) na to pri svojej kontrole nepríde, nesmiete použiť Vaše zistenia, iba tie POĽSKÉ sú správne !

Ešte nemáte dosť ? Tak čítajme ďalej. ZAKAZUJE SA "náhrada sankcie uloženej orgánmi štátnej správy odberateľovi" Znamená to, že ak ŠVPS uloží hocikomu zo zoznamu distribútorov závadného mäsa pokutu za to, že to mäso distribuoval ďalej, nesmie túto pokutu vyžadovať od Poľského bitúnku. Vážení, aj napriek tomu, že chybu urobil zásadne Poľský bitúnok, pokutu musí zaplatiť Slovenská firma a nesmie ju prenášať na svojho dodávateľa. Aj napriek tomu, že sama ministerka Matečná vo všetkých mediálnych vystúpeniach tvrdila, že si to mali skontrolovať odberatelia a pokuty si majú vymáhať od PL bitúnku. No nemali a nemôžu. To bolo len zbožné prianie pani ministerky, ako sa vyhnúť zodpovednosti za nezvládnutý škandál a ohrozenie života a zdravia spotrebiteľa.

Nestačí ? Že nie, ok ideme ďalej.

"Ak nemožno vyčísliť hodnotu peňažného plnenia alebo nepeňažného plnenia podľa odseku 2, ministerstvo pôdohospodárstva uloží účastníkovi obchodného vzťahu pokutu 500 000 eur"

Takto vyzerá štátny príkaz na šikanu v priamom prenose. Ak sa totiž nedá vyčísliť hodnota porušenia zákona,je zanedbateľná. A aj za zanedbateľné porušenie tohto zákona úradník ULOŹI pokutu 500 000. Nie je tam uvedené , že môže uložiť do 500 000, čo by znamenalo rozsah od 0 do 500 000, podľa závažnosti. Presná dikcia znamená, že 500 000 a žiadna diskusia.

A už len perličky, ako si tie pokuty budú ľahko ukladať.

"Pri listinnej alebo elektronickej propagácii a marketingu poľnohospodárskych výrobkov a potravín prostredníctvom letáku, reklamného časopisu alebo inej obdobnej formy komunikácie, povinný zabezpečiť, aby najmenej polovicu poľnohospodárskych výrobkov a potravín z celkového množstva poľnohospodárskych výrobkov a potravín určených na účel propagácie a marketingu uvedených v každom letáku tvorili poľnohospodárske výrobky a potraviny označené podľa § 9b alebo potraviny vyrobené v Slovenskej republike"

Čo to znamená pre spotrebiteľa ? Okrem toho, že sa musí znížiť ponuka v letákových akciách v tých komoditách, kde domáca produkcia jednoducho neexistuje, čo určite celá populácia ekonomicky silných spotrebiteľov ochotne oželie, znamená to cielenú šikanu a krásny dôvod na uloženie pokuty 500 000 Eur hocikomu. Ako ? Dikcia zákona je jasná, najmenej polovicu. To znamená čo ? 50,01% ? 55% ? A kto bude hodnotiť čo ešte je slovenské a čo už nie ? Kontrolór ministerstva ? Ten istý analfabet, ktorý plodí zákony v rozpore s ústavou SR ? Ten istý analfabet, ktorý popiera základné pravidlá právneho štátu a hlavne práva na spravodlivý proces ?

Andrej Danko a celá jeho odborná skupina zabezpečil zvýšenie cien základných potravín svojím zákonom o mimoriadnom odvode. Pred SNS sú to len peniaze, chápem. Ale peniaze občanov, minuté A.Dankom na niečo, čomu nikto nerozumie. To je pre mňa ale menej podstatné.

Podstatný je fakt, že skončila doba, kedy bude niekto za BEZPEČNOSŤ potravín v potravinárstve zodpovedať. Darmo bude Matečná aj s prof.Bírešom obviňovať prevádzkovateľov potravonárskych podnikov, že nepredvídali, že nekontrolovali, že netestovali. No, súhlasím, nerobia to, lebo im to zakazuje zákon. A ak im to zakazuje zákon, nikto nemôže nikoho trestať za dodržanie zákona. 

Že si týmto zákonom geniálna SNS sama vybrala najväčšie ESO z rukáva, je len vedľajší fakt, preukazujúci absolútnu neschopnosť a nevedomosť zákonodarcu. Jedno ustanovenie tohto likvidačného zákona hovorí, že dohodnúť cenu potraviny je možné na maximálne 60 dní. To znamená, že ak sa aj nájde výrobca, ktorý by bol "dotlačený" do nekomfortnej ceny pre výrobcu, potrvá toto "vykorisťovanie" maximálne 60 dní. Potom už dohodne asi lepšiu cenu, výhodnejšiu. To v praxi znamená, že najneskôr 61 deň od platnosti a účinnosti zákona sa zázrakom odstráni nevýhodné postavenie, ako tvrdí SNS "vykorisťovanie". Ak nie, bude potrebné začať odoberať občianske preukazy výrobcom potravín, čiže dodávateľom, pre ich zjavnú nespôsobilosť na právne úkony.

Obchodníkom neostane nič iné, iba opäť zohnať armády právnikov. A spochybňovať, napádať, súdiť sa. Súdiť sa za všetko a s akýmkoľvek orgánom, ktorý aspoň na chvíľu bol obsadený, alebo riadený nominantom SNS. Čo v našej realite justície bude znamenať tisícky sporov a zahltenie súdov tak na 2 - 10 rokov. 

A čo myslíte ? Kto to všetko zaplatí ? Spotrebiteľ, samozrejme.

Ak sa mu, náhodou, konzumáciu potraviny podarí bez ujmy prežiť !

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Keď sa Sulík s Kollárom hádajú, kto má viac zdravého rozumu

Dovolávanie sa zdravého rozumu je ukážkový populizmus.


Už ste čítali?