reklama

Naše TV diskusie sú cielená urážka inteligencie diváka

Dobre vedené diskusné programy sú základ pre získavanie širokého spektra informácií pre diváka. Názor si samozrejme urobí každý divák sám, ale je vysoko pravdepodobné, že bude objektívny. To sa ale u nás nesmie stať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (39)

Dnes nemám v pláne hodnotiť jednotlivé formáty diskusných relácií, ale ak si uvedomíte, aké pravidlá nastavili politické špičky, pochopíte, že výpovedná hodnota takýchto relácií je nulová.

  • Pravidlo č.1 - S ministrom/ministerkou môže diskutovať iba poslanec NR SR

Obaja dostanú podklady. V tom horšom prípade rovno zoznam otázok. A porovnávajte so mnou. Minister , či ministerka osloví armádu svojich podriadených a rozdelí okruh otázok. Kopa ľudí pripravuje podklady. Kopa ľudí hľadá argumenty na podporu aj tých najhlúpejších tvrdení. Bežný divák nadobudne dojem, že minister, či ministerka pohotovo odpovedá a rozumie tomu, o čom je reč. Naproti tomu poslanec, nechcem nikoho dehonestovať, sa možno poradí s nejakým odborníkom v domácej strane (ak existuje a má čas) a nechá si aspoň vysvetliť, čoho sa otázka týka. Nikdy nemôže zareagovať správne. Nikdy nemôže vyhrať v diskusii s členom vlády.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pozn.: Ak by totiž niekto niekedy posadil oproti dobre vyškolenému členovi vlády skutočného odborníka na danú problematiku, rozložil by jeho pripravený scenár do 10 minút. Otázkami a proti argumentami by do 15 minút vyšla na svetlo realita a skutočná pravda a vo väčšine prípadov by už nebolo o čom ďalej diskutovať.

  • Pravidlo č.2 - Najvyšší ústavní činitelia diskutujú zásadne sami, výnimka je iba ak niekoho na diskusiu oni vyzvú.

Vždy, keď zistím, že predseda NR SR má opäť monológ v nejakej "spravodajskej" alebo horšie vo "verejno-právnej" televízii, určite budem s napätím sledovať o čom je reč :-) Stačí si spočítať, koľko krát použije slovo "JA". Ak má relácia jediného hosťa, teda okrem moderátora, nie je to diskusná relácia, ale skrytá a nemiestna forma prezentácie jednotlivca a politická reklama, ktorá hraničí s propagandou. V spravodajskej TV to "iba" znižuje jej odborný kredit, vo verejno-právnej to už je skôr otázka, prečo toto platíme v koncesionárskych poplatkoch. "JA" nedovolím, "JA" som presadil, "JA" som rozhodol, "JA" som schválil, "JA" som zabezpečil. Priemerný manažér musí ovládať základy seba prezentácie. Sú základnou súčasťou marketingu a stratégie, ako zvýšiť svoju "cenu". Volajme to ale pravým menom. Napríklad "Hodinka predsedu" alebo "Predsedov názor" a nie diskusná relácia ani žiadna forma žurnalistiky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozn.: Diskusné relácie tu nie sú na to, aby niekto jednostranne prezentoval klamstvá a polopravdy. A už vôbec by nemali slúžiť ako marketingový nástroj vládnucej elity. Ak niečo tvrdím, musím to vedieť preukázať. Rozumne podporiť overiteľnými argumentami. Nesmiem sa báť diskusie a rád si vypočujem aj iný názor. Následne by malo vyhrať rácio a silnejšie argumenty. Ak dokážem svoj názor vysvetliť, nemôžem prehrať. Ak však skutočný zámer skrývam za "kvetnaté" dôvody, ktoré, vo väčšine prípadov, žiadne rácio nemajú, nemôžem diskusiu pripustiť. Hlúposť sa nedá obhájiť, pokiaľ proti mne stojí aspoň priemerne zdatný protivník. Hlúposť vždy bude hlúposť, nech ju zabalím do akéhokoľvek pozlátka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Dnes je doba, kedy vládnu médiá.

Lenže to, čo tu absolútne chýba je skutočne "objektívny" formát diskusie. Jedna časť médií podporuje ľudí na ľavo, druhá na pravo. Iná šíri hoaxy a konšpirácie. Presne podľa toho sú aj nastavené diskusné pravidlá. A teraz si predstavte takého prvo voliča. Bombastické titulky, bulvár a jednostranné stanoviská. Z každej strany. V takomto prostredí je úplne normálne, že kvitne extrémizmus. Ten je založený na tom, že sú ľudia "informačne" stratení. Ľudia sú veľmi ľahko manipulovateľní. Veria médiám. Všetkým. Veria tomu, čo čítajú. Bez ohľadu na to, kde je skutočná pravda. Radi uveríme, že sme objektívne informovaní. V skutočnosti nie sme. A práve preto by mal konečne nastúpiť na scénu niekto, kto dokáže byť lídrom v pravdivom informovaní. Iba široké zloženie diskutujúcich je záruka toho, že to neskĺzne do režimu cielenej propagandy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobrý príklad je v susednom Česku. Jílkovej "Máte slovo" je program, ktorý je na scéne už roky. 6 diskutujúcich, ktorí sú z rôznych názorových táborov + moderátorka, ktorá si nenechá skákať do reči ani od premiéra. Témy volia ľudia, môžu zasielať otázky, dokonca sa s publikom interaktívne pracuje. U nás? Nič. Všimli ste si diskusiu pred EÚ voľbami v ČR? Všetci predsedovia politických strán. Pekne v rade ako vojaci. Potlesk alebo piskot bola jasná interakcia publika. Na druhej strane nikto nemohol neodpovedať. Žiadna politická reklama, žiadna seba prezentácia. Jasné informácie pre voliča. Správne položená otázka zaskočila nie len Okamuru ale aj Babiša.

Presne takto sa ukazuje národu pravda. Istej doby tu "Aktuality" s redaktorom Odkladalom pripravili zaujímavý formát diskusie. Politik a odborník. Musím uznať, že som to s radosťou sledoval. Bolo to síce komorné, viac typu voľnej debaty v kaviarni, ale bolo to veľmi poučné. Uveriteľné. A na základe tejto relácie som začal o správnosti istej reformy aj sám zásadne pochybovať. 

Ak chceme z tohto marazmu von, musí sa nájsť niekto, kto dokáže zložiť masky aktérom tohto politického karnevalu a kabaretu, ktorého sme denne svedkami. Garantujem, že časom bude sledovanosť vyššia ako hlavné správy. Iba konfrontačná diskusia, ktorú moderátor nepustí do režimu jednostrannosti a reklamy je záruka objektivity. Nech je formát akýkoľvek, včera bolo neskoro. Za chvíľu sú tu voľby do NR SR. Ľudia si zaslúžia objektívne informácie a TV ktorá sa do toho pustí si zaslúži Pulitzerovu cenu.

Martin Ondráš

Martin Ondráš

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  164
  •  | 
  • Páči sa:  320x

Viac ako 20 rokov sa aktívne venujem potravinovej bezpečnosti, kvalite potravín a potravinovému právu. Nie len na úrovni SR, ale aj v rámci krajín V4. Som presvedčený, že spotrebiteľ má byť informovaný a nie klamaný. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu