Aktuálnej vládnej koalícii chýba základná slušnosť a zodpovednosť. Nikto asi nespochybní fakt, že začala rozsiahla predvolebná kampaň. Podľa hesla nech to stojí čo to stojí sme svedkami maratónu pokusov o kupovanie si voliča. To, čo nešlo 12 rokov za vlády SMERu a 3 roky počas vlády tejto korupčnej koalície zrazu ide. Rozsiahle sociálne balíčky a zásahy tam, kde je občan, spotrebiteľ a hlavne volič najcitlivejší v čase, keď všetci predpovedajú zníženie rastu ekonomiky je to isté, ako keby si človek, ktorý nevládze splácať hypotéku, zobral ďalšiu pôžičku a kúpil si nové Ferrari. Iste, ten chvíľkový pocit víťazstva je určite fajn, ale o to tvrdší bude nasledujúci mesiac, v ktorom príde účet za splátku hypotéky plus účet za splátku Ferrari.
Vývoj cien potravín je jednoduchá matematika. Obsahuje 3 veličiny, pričom na 2 má priamy dosah štát, čiže vláda.
Prvá - nákupná cena potraviny
Nákupnú cena potraviny určuje komoditný trh, ktorého sme súčasťou. Cena osciluje podľa rozdielu ponuky a dopytu. Pokiaľ je komodity na trhu prebytok, ceny idú dole, pokiaľ je dopyt vyšší ako ponuka, ceny idú hore. V potravinárstve Slovenska je dlhodobo ponuka nižšia ako dopyt. To znamená, že ceny neustále rastú a pokiaľ sa kompetentní nespamätajú a nezačnú riešiť skutočný nárast objemu ponuky (výroby), ceny dole nikdy nepôjdu. Reálne zníženie ceny je možné len pri pretlaku ponuky a ak si uvedomíme, že naša sebestačnosť, čiže výroba oproti dopytu, sa pohybuje na úrovni 30-40% tak neexistuje dôvod na zníženie ceny v najbližšom časovom horizonte.
Druhá - variabilná zložka ceny, hrubá marža
Túto kategóriu zasahuje najviac diletantstvo vládnej moci. Hrubá marža je balík peňazí, ktorý sa pripočíta k nákupnej cene a z ktorého sa platia mzdy a príplatky zamestnancov, energie, investície, daňové a odvodové zaťaženie, Dankove poukazy, obedy zadarmo , vlaky zadarmo, nepriame dane a poplatky, spotrebné dane, likvidačné pokuty, súdne spory a ich náklady a vlastne všetky divotvorné kotrmelce ekonomickej záťaže podnikateľského prostredia, ktoré priamo ovláda a určuje vládna moc. Tu skutočne nehrozí, aby sa v dohľadnej dobe čokoľvek zmenilo k lepšiemu, naopak existuje reálny predpoklad, že ešte budeme svedkami ďalších a ďalších zásahov s jediným cieľom, presvedčiť voliča, že mu niekto niečo dáva zadarmo.
Tretia - DPH
Po sčítaní prvej a druhej zložky ceny nastupuje jednoduché násobenie výsledku sčítania koeficientom sadzby DPH. DPH je priamy príjem štátneho rozpočtu, žiadnu inú úlohu, okrem potencionálnej možnosti kradnutia a podvádzania na DPH táto veličina neposkytuje.
Ak si položíme jednoduchú otázku, či znížená sadzba DPH zabezpečí zníženie koncových cien pre spotrebiteľa, tak je odpoveď ÁNO, dočasne a to v trvaní max 1 mesiaca. Následne sa tento pokus stratí a rozpustí v pohybe cien na trhu a hlavne, každý ďalší geniálny nápad, ktorý zasiahne do množiny 2 bude znamenať, že ceny jednoducho porastú. Presne ako v prípade podobného pokusu z dielne SMERu, znížili sadzbu DPH na základné potraviny a ceny predsa narástli.
Problém ale nastáva v tom, že tento úbohý pokus síce prinesie chvíľkové pozitívne body pre predkladateľa, ale skutočne v trvaní jedného, max dvoch mesiacov, ale diera v rozpočte ostáva navždy. A práve tieto nezmyselné a populistické diery v rozpočte nútia prijímať vládu ďalšie a ďalšie protiopatrenia, ktoré budú priamo zasahovať do skupiny 2 - variabilnej zložky ceny.
Nemusíte byť analytik národnej banky aby ste pochopili, že vývoj cien potravín je správne sledovať z pohľadu EÚ. Ten kopíruje len pohyb komoditných trhov. Ak posledný vývoj pre EÚ predpovedá, že ceny sa zvýšili o 0,2% a skutočnosť na Slovensku predstavuje 1,2%, tak rozdiel hľadajte vždy v skupine 2. Máme niečo iné ako zbytok EÚ? Áno máme. Našu ekonomicky nezodpovednú vládu.
Iste, rétorika SNS obviní obchodníkov. Samozrejme, ich zisk je istá súčasť skupiny 2, ale je to iba jeden z mnohých faktorov tvorby tejto veličiny. Nie jediný a určite nie majoritný. Skôr sa dá predpokladať, že plánovaný čistý zisk je konštanta, ktorá je pevne nastavená a nepodlieha vplyvom okolia.
Potraviny predstavujú tovar rýchlej obrátky a preto veľmi citlivo reagujú na všetky zmeny vstupov. A je to hneď vidno. Takže ak ceny v EÚ rastú inak ako u nás, tu máte skutočné vysvedčenie amatérskej, populistickej a nezodpovednej práce vlády SR.
A ako vznikol ten divný zoznam podporovaných potravín? Predseda NR SR a SNS v jednej osobe má jednu krásnu vlastnosť. Keď je v rétorickom zápale vychvaľovania seba samého, tak sa sem tam pomýli a povie pravdu. Zoznam je vytvorený ako najčastejšie používané tovary raňajkového menu pre hoteliérov. Takže jemne musíme opraviť poberateľa tohto benefitu, kde to už zmysel dáva. Štát príde o 60 mil Eur ročne na DPH, presne týchto 60 mil Eur ročne si prilepšia hoteliéri na Slovensku, ak sú platci DPH. Cena raňajkového menu pre spotrebiteľa ale nezlacnie, presne ako nezlacnela cena za ubytovanie, aj napriek zníženej sadzbe DPH na ubytovanie. Kde skončia všetky tieto peniaze? Áno, presne tam. Vo vreckách podporovateľov SNS. A. Danko hrdo, odborne a slušne presunul 60 mil. Eur zo štátneho rozpočtu ako malú domov pre úzku skupinku jeho verných. A kto to nakoniec zaplatí?
Občan, spotrebiteľ a hlavne :-) volič !